Van Yosemite naar Lee Vining - Reisverslag uit Lee Vining, Verenigde Staten van Miranda Hurk - WaarBenJij.nu Van Yosemite naar Lee Vining - Reisverslag uit Lee Vining, Verenigde Staten van Miranda Hurk - WaarBenJij.nu

Van Yosemite naar Lee Vining

Door: Finn en Miranda

Blijf op de hoogte en volg Miranda

29 Juli 2015 | Verenigde Staten, Lee Vining

Vandaag was het weer een mooie dag; wij hebben weer heel veel foto’s kunnen maken op leuke uitzichtpunten, en hebben veel gezien.

We zijn de dag begonnen met vroeg opstaan, en een klein ontbijtje. Dat deden we voor het eerste punt waar we naar toe wouden, Glacierpoint. Daar had je een goed uitzicht op half dome (een grote rots in de bergen), aan de andere kant had je uitzicht op alle campings en de rivier die voor onze plek stroomde.

Toen zijn we door gereden naar een ander uitzichtpunt dat was ook erg mooi je kon kijken naar een meer het Tenaya meer, daar zijn we even later ook naar toe gereden. Eerst gingen Lois en ik alleen tot onze knieën er in maar wij vonden het zo lekker dat Lois en ik onze zwemkleren aan gingen doen. Ik heb 15 minuten op een band liggen dobberen tot Lois mij er af duwde en er zelf in ging liggen en toen ging papa zijn zwembroek aan doen en duwde Lois er af. Daar zijn we toen nog wel een half uurtje gebleven.

Daar waren wij bijna bij de camping Monavista met uitzicht op het mono lake meer in Lee Vining, dus nog een half uurtje rijden.

Toen we aan kwamen zijn mama en Lois naar de supermarkt gegaan en hebben papa en ik alles bij de camper gedaan. Daarna zijn we gaan douchen voor dat we naar een restaurant gingen. Toen iedereen klaar was zijn we een restaurant gaan zoeken, dat was gelukt! We zijn wezen eten bij Bodie mike’s BBQ restaurant. Ik had eindelijk op wat ik wou spareribs ! toen zijn we terug gaan lopen naar de camper, en hebben we de laatste dingetjes gedaan voor we gingen slapen.

Dit was het verslag van Finn, ik ga nu zelf ook een korte toevoeging maken.

Vandaag idd vroeg uit de veren, omdat we bijtijds willen vertrekken richting Glacier Point, dit is ook gelukt en om 8.15 uur zijn we weer helemaal gereed om te vertrekken. Naar Glacier Point is het ruim een uur rijden, meestal bergopwaarts en soms een erg smalle weg, zeker met een hele brede camper. Het ligt op 7214 ft (2199 m) hoogte, en tot 10.00 uur mag je omhoog, daarna maar een gedeelte en wordt je tot de top met shuttlebussen verder vervoerd omdat het anders te druk wordt, maar wij zijn rond 9.30 uur boven.

Geweldig wat een uitzicht, de Half Dome, El Capitan, en je kunt van bovenaf heel goed de vallei zien, zelfs waar onze plek op campground North Pines was. Na ruim een uur genoten te hebben van dit prachtige punt rijden we weer richting vallei en daarna de 120 east, de Tioga Pass Road richting uitgang. Maar naar deze uitgang is het echt nog uren rijden. De Tioga Pass is vaak tot eind juni gesloten, deze gaat tot 3000 m hoogte en er ligt nog lang sneeuw, gelukkig is deze nu open en mogen we er gewoon over, prachtig. Volgens een ranger ben je een geluksvogel als je deze pas mag oversteken omdat deze 90% van het jaar gesloten is.

Vele mooie uitzichten en landschappen volgen weer, niet normaal hoe snel het landschap hier verandert. Gelukkig vallen Lois en Finn al snel in slaap want de weg is niet altijd prettig om te rijden.

We wilden eigenlijk nog heel graag naar Mariposa Grove, waar de grote sequoia’s staan, maar helaas deze is gesloten voor 2 jaar, om de natuur weer de kans te geven te herstellen.

Bij Olmsted Point stoppen we omdat hier een prachtig uitzicht punt is met een rotslandschap en we erge honger hebben gekregen ondertussen. Helaas hebben we niet zoveel eten meer, en hier midden in de natuur is niks te krijgen, dus doen we het maar met een bakje worteltjes, komkommer en wat noten erbij. Haha toch wel lekker zo’n gezonde hap.

Vanuit hier zien we in de verte Tenaya Lake liggen, volgens ons roadbook een mooie plek om even te zwemmen. Dus daar de volgende stop en wow wat mooi, nog nooit zo’n mooi bergmeer gezien. Lois en Finn beginnen met hun voeten in het frisse water, maar gaan al snel hun zwembroek aan doen en lekker plonsen en drijven op hun band. Ook Gert-Jan kan de verleiding niet weerstaan en plonst er achter aan. De gezonde kost is toch niet genoeg, dus toch maar een grote zak chips leeg gemaakt.

Na deze mooie stop toch maar weer verder gereden richting Lee Vining, waar onze camping ligt voor vandaag. Lee Vining ligt maar 15 km buiten Yosemite, en helaas tegen 15.30 uur rijden we het park uit; wat een geweldig mooie dagen hebben we hier gehad.

Gelijk even wat tanken, moesten we volgens Roadbook niet hier doen, maar GJ durft morgen niet met bijna lege tank verder te rijden dus gaat er toch maar weer wat bij, ook al kost het hier circa 1 dollar meer per gallon dan elders.

Rond 16.00 uur komen we op de camping, Mono Vista RV park, en staan op plek 45. Lois en lopen snel even naar de supermarkt(je), en de mannen installeren de camper. Daarna lekker douchen, we krijgen coins, voor 5 minuten warm water, heeeeeerlijk. Daarna gaan we eten bij 1 van de 2 restaurants van dit dorpje, Bodie Mike’s BBQ restaurant. Lekker allemaal gegrilld vlees en Finn zijn lang gekoesterde spareribs.

Proberen de verslagen van afgelopen dagen online te krijgen en daarna moe maar voldaan slapen!

• 31 Juli 2015 - 22:13

Hetty Vd Oever:

Finn wat heb jij een mooi verslag gemaakt super.
    Mooi om jullie zo te kunnen volgen.
    Nog veel plezier daar en op naar het volgende verslag.
    Groetjes van ons alle.